torsdag 18 januari 2018

Fördel med investmentbolag: En korg med flera ägg



Har läst i dagarna flertalet inlägg om bloggare som investerat i Skanska den senaste tiden när aktien har gått ner för att det har gett en bra direktavkastning, och bolaget har haft en relativt god utdelningshistorik.

Nyligen vinstvarnade Skanska, man ska göra en strategisk omplanering, detta är självklart ett bistert besked som aktieägare, men jag tror ändå långsiktigt på aktien, och man bör inte sälja sitt innehav nu utan behålla innehavet och undvika att köpa fler aktier om man är orolig över bolagets framtida utveckling.

En sak som är bra med investmentbolag är att det alltid är flertalet bolag, både noterade och onoterade som ger ett bra skydd mot vinstvarningar. Jag har aktier i Lundbergsföretagen som har Skanska som ett av sina innehav, aktien föll men inte i närheten av det Skanska gjorde.

Därmed har jag som har en majoritet av investmentbolag ett bättre skydd mot dessa, nu kan även investmentbolagen falla och gå sämre, men historiken visar att dessa bolag har stått sig bra.

Jag har dessutom inte tiden att läsa in mig i aktier, jag tror på investmentbolagen och dess ledning, jag är trygg i att låta Lundberg, Hagströmer, Qviberg och Douglas säkerställa att bolagen fortsätter öka sina vinster och utdelningar.


Har man ett stort aktieintresse skall man självklart studera och göra egna val, men har man inte den tid som krävs, men ändå vill göra mer än att spara i indexfonder är investmentbolag en bra grund, och väldigt goda nybörjaraktier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar