onsdag 11 december 2019

Köp aktier istället för onödiga köp!



Vi är just nu mitt inne i julhandeln och det är lätt att släppa tyglarna när det kommer till ens budget och spendera mer än vad man har tänkt sig. Jag har själv köpt alldeles för många lussekatter än planerat..

Jag har som sagt under året omprioriterat i min ekonomi och fokuserat på att bygga upp mina buffertar för kommande mål, mitt mål är att inom några år lämna landet för att arbeta utomlands.

Detta kommer kanske inte vara det bästa valet när det kommer till min privatekonomi, men vi lever bara en begränsad tid och målet med mitt sparande är inte att ligga i en guldsarkofag.

Dock kan jag inte släppa mitt mål med utdelningar, en vacker dag är tanken att jag ska ha möjligheten att jag ska kunna gå ner i arbetstid för att fokusera på projekt som inte ger utdelning direkt, och då ska utdelningarna täcka upp för den tappade inkomsten.

Därför har jag valt att nu göra ett experiment där jag belönar mig själv med en aktie i stället för att köpa något onödigt på impuls, detta kan vara någon form av elektronik jag inte behöver, äta ute eller köpa den där lussekatten som jag inte har behov av.

Då får jag fortfarande "kicken" av att handla något samtidigt som det förbättrar min ekonomi och min kost.

Jag kommer fila lite mer på detta. Men tanken just nu är att lägga 500 SEK per vecka som jag håller mig undan. Det blir nästan 85 kronor extra i månaden i utdelningar om jag köper Xact högutdelande för hela summan och håller mig i ett år.

Vi får se hur det går, brukar ni belöna er själva med fler aktier om ni håller budget?

1 kommentar:

  1. En bra ide som jag praktiserat en stund. Att inte köpa snabbmat eller gå ut och "bara" ta några öl premieras direkt med aktieköp istället. Detta har givit en extra boost till portföljen. Det blir också ett hälsosammare liv som bonus.

    SvaraRadera