lördag 4 november 2017

Ytterligare köp och nytt utdelningsmål!

Har varit ganska lugnt med köpen men slog ändå till med 5 Investor A, aktien är ganska dyr men jag ser på det långsiktigt, och utdelningen lär vara god på sikt med.

Jag har som mål nu att nå 3000 i utdelningar innan slutet av 2018, ett ganska högt mål, men eftersom jag har nått tidigare mål ganska snabbt, och jag kommer kunna spara lite mer framöver+återinvestera utdelningar är detta möjligt.

Jag kommer dock få göra smärre ändringar, jag kommer fortfarande investera i Melker Schörling och Lundbergsföretagen, men det är ganska trist med låg utdelning. Jag kommer därför premiera andra aktier i min portfölj.

Jag vill även gärna öka i Johnson och Johnson för att få en relativt hög utdelning i varje kvartal, tack vare JnJ och Castellum blir min utdelning helt okej i kvartal 1 och 3.

Här är det dock fortfarande att min portfölj har ett lågt värde på 40 000, det är en snabb ökning från första insättningen på 500 i min KF i april. Men jag vill fortfarande ha en god riskspridning, och ett större köp i JnJ gör snabbt att aktien är 25% av min portfölj. Nu är detta ett övergående problem som märks av mindre för varje insättning, men det är för att jag även långsiktigt inte vill låta en aktie ta för stor andel av min portfölj.

Nu är mina utdelningar fortfarande låga, men utdelning på 3000 blir ändå en löneförhöjning på 250 SEK i månaden vilket är helt okej. Sen faktumet att det kommer gå snabbare och snabbare för varje år gör inte saken sämre.


Fram har gjort en stark utveckling,  jag ligger lång och tror på en rekyl, att ta ut vinsten är onödigt då det bara är några hundra som det gäller, därför vill jag hellre ha den långsiktigt för att utveckla min börspsykologi och inte göra förhastade beslut, det är det största misstaget många gör på börsen.

Hur går det med era portföljer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar