tisdag 19 december 2017

Mina nyårslöften

Jag har några nyårslöften som jag har valt att dela med er, det är för att se hur jag vill utveckla min portfölj och pengamaskin under det kommande året. Målen är helt klart realistiska, och jag tror att jag kommer slå dessa relativt lätt, men eftersom jag inte har hållit på så länge är det bättre att värma upp lite.

1:2500 SEK i utdelning 2019: Här är målet att min premilinära årsutdelning skall vara 2500 innan år 2019, jag har snart 1500 i utdelningar per år, och att få ut 1000 SEK under nästa år lär bli relativt enkelt.

2: Portföljvärde på 100 000: Portföljvärdet är inte viktigt, men jag vill ha målet för att fortsätta spara och gneta för att öka värdet, och hastigheten mot min ekonomiska frihet. Om vi inte möts av en recession under nästa år lär detta mål vara relativt enkelt att nå eftersom jag just nu har en portfölj på ett värde av 45 000.

3: Öka antalet investerade bolag: Jag vill sprida viktningen i portföljen och även riskspridningen även om den är god i dagsläget. Vad jag kommer investera i är jag osäker på, men det blir åtminstone Lunderbergsföretagen och Svolder, kanske även ICA/Axfood igen. Men jag är mest sugen på att investera utomlands och då i Europa. Vi får se hur det blir.

4:Minska belåningen: Jag har belåning på 20%, ganska högt och jag vill sänka den för att sova bättre om natten, dock kommer jag fortsätta belåna som hävstång för att få mer i utdelning.

Vilka är era mål för 2018?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar