lördag 23 december 2017

Meningen med livet och andra funderingar



Att kunna leva på aktieutdelningar är min dröm, men frågan är om jag vill kunna göra det omgående, eller på sikt är en annan fråga.

Jag gillar att arbeta, men jag tror att jag hade föredragit att arbeta 75% per dag. Därför kommer mitt mål vara att inom 10 år kunna ha en aktieportfölj där jag kan arbeta 75% utan att sänka mitt ekonomi, för att kunna njuta mer av livet, och stressa mindre.

Jag har dock i jakten varit mer sporrad av att stirra blint på utdelningar, detta är ganska lätt som nybliven utdelningsinvesterare, vilket har lett till att mitt fokus på investmentbolag har minskat till att investmentbolag just nu utgör en knapp majoritet av min portfölj. Detta kommer jag ändra på i nästa år eftersom detta har påverkat min totalavkastning negativt.

Att köpa 10 aktier i Lundbergsföretagen som bara ger 55 SEK i i utdelning medan jag hade kunnat få nästan 250 SEK från Castellum för summa är inte lika motiverande. Men det gäller att ha disciplin med sparandet eftersom det är den långsiktiga trenden som gör skillnad, högre direktavkastning är alltid trevligt, men det gäller att företagen kan fortsätta höja dessa med tiden.

Därför kommer jag fokusera mer på investmentbolag, sen kommer min portfölj att växa, och då kommer varje aktieköp göra en mindre påverkan på min portfölj, och jag kommer då kunna vikta den mer som jag vill ha det.

2018 Kommer bli spännande då jag får en grund, och jag får uppleva min första utdelningssäsong på allvar då jag lär få in runt 1000 SEK minst i maj.

Men målet kommer vara att inte pensionera mig tidigt, utan gå ner i deltid, och fortsätta spara lite för att utöka portföljen så jag kan pensionera mig bekvämt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar