måndag 1 januari 2018

ETF:er och varför jag inte gör en årsrapport

Nu är vi inne i 2018, och jag ser fram emot mitt första helår på börsen!

Jag köpte en del ETF:er på grund av det nya regelverket, detta var inte tanken men jag ville sprida mina innehav, och dessutom få en månatlig utdelning. 

Nu har jag en preliminär utdelning på 1709 inför 2018.


Nedanstående är dem ETF:er som jag investerade i, hade gärna köpt fler, men tyvärr tillät inte min ekonomi detta. 


Vanguard Total World Stock Index Fund = Tips från ett inlägg av Petrusko, ger utdelning och innehav spridda över hela världen, USA är inte lika exponerat som det vanligtvis är i globalfonder.

Powershares S&P 500 Hig Div Low Vol = Ungefär som Xact högutdelande baserat på indexet S&P 500.

iShares S&P TSX Composite High Div = Högutdelare från Kanadensiska börsen.

Schwab Emerging Markets = Tillväxtmarknad, ger ut delning och jag får då lite exponering mot bolag som Tencent etc.

Förhoppningsvis kommer detta lösas på sikt, och då kommer jag köpa fler ETF:er med. 

Köpte även lite mer Xact högutdelande. 


Kommer göra en årsrapport för detta år, orsaken är att jag gick in i börsen i april 2017, och efter det har börsen varit ganska sur, sen har jag realiserat lite vinster, är nog därför roligare att göra för ett helår.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar