tisdag 9 januari 2018

Mina funderingar om preferensaktier

Har under den senaste tiden börjat fundera om jag ska investera i preferensaktier som ett komplement för att öka kassaflödet i min portfölj, att ha ett stabilt och regelbundet kassaflöde i portföljen är ett bra sätt för att kontinuerligt kunna göra nya inköp och öka utdelningen förutom genom att göra nya insättningar.

Alla mina bolag i dagsläget ger utdelningar även om majoriteten bara gör det en gång per år (undantaget är Castellum, JNJ och mina ETF:er). Fram AB kommer enligt deras policy ge utdelningar i framtiden och det kan jag vänta några år med innan detta blir aktuellt.

Utdelningen blir densamma oavsett om det bara delas ut en gång per år eller varje kvartal, men just kassaflödet kommer på sikt göra att jag kan göra större inköp mer frekvent med mina utdelningar för att öka utdelningen och kassaflödet, då är detta mer motiverande än att bara ha en årlig utdelning.

Som det ser ut nu kommer jag utöka mitt portföljvärde innan jag tar in preferensaktier, detta främst för att jag vill hålla takt eller slå index, och det kommer jag göra med mina investmentbolag, senaste dagarna har min portfölj sänkts en del av att Sampo utgör nästan 1/5 av mitt portföljvärde och har inte samma värdeutveckling som investmentbolagen.

Jag kommer därmed skaffa preferenser i slutet av året, åtminstone en mindre post för att få en större utdelning under hösten och vintern för att i en snabbare takt bygga ut min pengamaskin.

Vilka preferenser jag kommer välja kommer jag att redovisa då, det är ett flertalet faktorer som bestämmer detta som inlösenkurs och nuvarande kurs, och om det finns risk att preferensaktien blir inlöst inom en snar framtid.


Kan även tänka mig att införskaffa utländska REITs för detta ändamål, men då får jag vänta på att få tillbaka källskatten.


Har ni preferensaktier? och vilka föredrar ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar