lördag 6 januari 2018

Ytterligare lite mer köp och ytterligare funderingar av viktning

Då var den första arbetsveckan avslutad och det är dags för lite ledighet, jag valde igår att ytterligare investera lite mer i portföljen genom att åter ta in Creades och Svolder, Creades har hög direktavkastning men känns väldigt dyr, dock var det ett mindre köp så det är inte mycket att tjafsa om. 

Jag har börjat se över viktningen i min portfölj, skulle jag göra likt ibindex och låta alla vara ungefär lika stora hade det betytt att alla företag ska ha en viktning på 7%. Här kommer dock ett antalet faktorer som gör att jag inte kommer vikta enligt denna formel, för det första finns det företag som jag ser som mer volatila som t.ex. FRAM, det är ett företag jag gillar och tror på, men det kommer göra min portfölj mer volatil om jag ska ha en viktning på 7% för ett börsföretag som nyligen har noterats. 

Jag vill även ha en balans där jag hoppas kunna slå index, och samtidigt ha en rimlig utdelning, det blir då något mellan utdelningsstrategin och värdeinvestering. Jag kommer därför försöka låta innehaven ligga på runt 3-4% av min portfölj, och låta mina kärninnehav som framöver kommer vara Investor, Kinnevik och Latour ha en större an del. Detta kommer jag nå genom att köpa mer i ytterligare företag, och detta kommer att justeras genom att portföljens värde kommer att öka, och där varje köp kommer påverka viktningen allt mindre. 

Sen har jag en mindre portfölj än vad andra bloggare har, och eftersom nästan alla mina innehav är investmentbolag är det ok med en större viktning på varje bolag eftersom jag redan har en väldiversifierad portfölj. 

Detta kommer dock ta sin tid, och frågan är om jag kommer kunna nå detta mål i år, men det är ett långsiktigt mål, och viktningen kommer bli mer balanserad i år.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar