onsdag 10 januari 2018

Mina tankar om H&M och dagens köp

Köpte 5 st Industrivärden C idag, och minskade även belåningen, börsen har gått starkt detta år och jag vill förbereda min portfölj för en framtida recession genom att hålla belåningen på runt 15%.

Jag vet inte när börsen kommer att falla, men då vill jag vara beredd och fokusera på att kunna köpa fler aktier för en lägre kostnad än att skynda för att komma till undsättning och sänka belåningen.

Läste idag att vissa pratar om att H&M har insett deras svårigheter och har börjat resan tillbaka för att ta sig an dessa utmaningar, och det kan vara en bra affär att gå in nu långsiktigt, och jag tror att det kan löna sig långsiktigt. Dock kommer jag inte att investera i H&M då aktien har presterat dåligt dem senaste åren, och det finns ingen garanti för att ledningen kommer klara av att utföra den nödvändiga digitaliseringen av verksamheten, och dessutom konkurrera med övriga aktörer i näthandeln. Mitt mål är att hålla nere risken, investera långsiktigt, och köpa aktier i bolag som har en bra historia.

Det är även därför jag inte köper något i Ratos även om jag tror att bolaget kommer få ordning i sin portfölj inom några år. Jag väljer helt enkelt att inte delta i börsrusningar, förhoppningsbolag eller att ta emot en fallande kniv.

Jag har en liten post i FRAM AB, och det räcker med riskbenägenhet för min del, och jag bygger vidare på min portfölj som kanske inte kommer ha samma extrema kursutveckling, men en långsiktigt positiv trend som antagligen även lär slå index.


Kommer ni försöka göra ett bottenfiske i H&M?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar