fredag 26 januari 2018

Varför jag är principfast, och hur det hjälper mig långsiktigt

Då var det dags för årets första lön, och för många som är aktieintresserade unnar man sig några aktieköp, jag har redan köpt för mer än 5000, och kommer därför inte göra mer köp tills februarilönen.

Nu kanske ni undrar varför jag gör detta, jag har onekligen kapitalet att köpa fler aktier innan nästa lön, och är det inte bättre att investera mer?

Självklart är varje investerad krona en krona närmare ekonomisk frihet om man vet vad man investerar i, och investerar långsiktigt, dock måste man tänka på tiden tills man når dit. Jag vill kunna njuta av livet samtidigt som jag bygger upp min framtid, jag kommer inte att leva på existensminimum i 10 år, utan tanken är att ändå ha ett helt okej liv, och kanske nå fram om 15 år.

Tanken är att jag ska nyttja det mesta av mina framtida löneökningar för att sätta in mer pengar genom att kontinuerligt öka insättningen genom fastställda mål, börjar jag sätta in stora summor direkt kanske jag tröttnar, eller att denna påverkan på mitt vardagliga liv gör att jag tappar motivationen, vilket är negativt långsiktigt.


Vi kan ta det som exemplet där folk ska börja äta nyttigare och träna, man börjar då träna väldigt hårt och svälta sig, man tappar snabbt motivationen då det blir för jobbigt,  det är samma här med ekonomi. Man måste motivera sig själv, men att gå från att knappt spara till att ha en sparkvot på 50% är inte rimligt, det måste ske i steg om man ska ha hopp om att nå ekonomisk frihet.

För det är långsiktigheten som är det viktiga, att spara undan 10 000 i några månader är bra, men det är bättre att kontinuerligt spara 5000 varje månad genom högkonjunktur och recession, trägen vinner som det heter.

Jag kommer inte ha högst sparkvot i bloggsfären, men jag vill ändå visa för er läsare att ni kan göra stora skillnader genom att vara långsiktiga, även om ni inte börjar med självhushåll eller har en sparkvot på över 25%.

Dock all respekt till alla som lyckas med detta bedrifter, ni har min respekt!

Börja med sparandet nu, inte imorgon, men börja långsamt i en takt som passar dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar