måndag 18 juni 2018

Få betalt under semestern?



Det närmar sig semestertider och många kommer unna sig en välförtjänt semester efter ha arbetat på under första halvåret. Semester förknippar många med en period av året då man inte får inkomster, detta är tid man har arbetat in för att få ta ledigt, det är ingen som betalar frivilligt för att man inte ska göra något produktivt, åtminstone inte för ett företag.


Jag försöker alltid motivera mig själv och se fördelar med mitt sparande, även här ser jag fördelar med att spara i aktier som ger utdelning. För även om jag vilar gör inte Investors innehav det eller Handelsbanken, dessa är verksamheter som behöver hållas i gång året om för att maximera vinsten och inte riskera att förlora marknadsandelar. Visst även anställda på dessa företag tar också ledigt ibland, men då är det sommarjobbare som täcker upp.


Detta betyder att jag som aktieägare alltid har anställda som arbetar för att företaget skall kunna dela med sig av sina vinster med mig varje år, nu är skillnaden på sommarjobbarens insats marginell då jag äger en liten del av företaget, men den är oavsett lika viktigt långsiktig som det långsiktiga sparandet. Att Latours industrirörelse är verksam under sommarren kommer efter flera år göra stor skillnad och det samma gäller med sparandet.


Därför är det skönt att veta att när jag sover arbetar någon för att verksamheterna som jag är delägare i är i gång, det är jag tacksam för och ju mer jag sparar desto mer kommer jag få ta del av denna vinst.


Hoppas alla läsare har en fin sommar och semester, bloggen kommer fortfarande vara aktiv dock!



2 kommentarer:

  1. Instämmer i de kloka orden. Tror det är viktigt att ha kontinuerliga utdelningar för att bibehålla intresset. Som det är nu får jag en utdelning i veckan i genomsnitt. Bolag går alltid före utdelningstidpunkt dock

    Trevlig sommar!
    myntaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid kul med att få utdelningar, speciellt varje vecka. Jag vill gärna ha utdelning varje kvartal men det är svårt med mitt fokus på investmentbolag. Dock tror jag det blir mer utspritt framöver då Investor har valt att dela ut 1/3 på hösten. :)

      Radera