torsdag 14 juni 2018

Månadsrapport Maj 2018


Inser nu att kvartal två slutar denna månad och inte i maj, härmed kommer månadsrapporten för maj månad. Som ni ser har denna månad inte varit en vacker historia för min portfölj, jag har underpresterat rejält, dock tagit igen i slutet. Det som har hänt är att jag under våren har investerat mycket i bolag där aktiekursen har gått ner, dvs jag har köpt ner mig i aktier som Handelsbanken, Creades osv. 

Jag tror fortfarande på min långsiktiga strategi och detta är inte så noga hur det går på en månad utan det är på flera års sikt, annars hade jag sparat i andra former av placeringar. 


Utdelningar:

Allianz: 82,18 SEK
Bure Equity: 100 SEK
Kinnevik: 222,75 SEK
Latour: 225 SEK
Investor: 320 SEK
Sampo: 690,95 SEK
Groupe Bruxelles Lambert: 61,39 SEK

Totalt: 1702,26 SEK

Denna månad har varit höjdpunkten av utdelningssäsongen, att nästan nå 2000 SEK i utdelningar är en fin känsla, nästa år kommer jag dra in 3000 denna månad och mer framöver. Nu blir det ett lugn efter dagens utdelning från JnJ, men jag har fortfarande Investor, Castellum och Svolder framför mig.



Transaktioner:

JnJ: 3 st
Gjensidige Forsikring: 10 st
Orkla: 10 st
Kinnevik: 2 st
Industrivärden: 7 st
Latour: 5 st
Lundbergsföretagen: 3 st
Castellum: 3 st
Creades: 4 st
Investor: 5 st
Handelsbanken: 30 st
Öresund: 10 st

Försökt fylla på i många av bolagen, får se hur jag kommer köpa nu under sommaren.

Hur var maj för er?

4 kommentarer:

  1. Hej Investmentbolagsinvesteraren,

    Har följt din blogg ett tag och skulle gärna vilja ge ett tips om att köpa Castellum i knippe om 4 st per gång. Detta för att courtaget i skrivande stund för Castellum är 1 kr mellan 1-4 st aktier, köper du 5 st slår det över till 2 kr i courtage. Trevlig helg!

    Vänliga hälsningar

    Assetsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Assetsa! Kul att du kommenterar, jag är medveten om courtaget hos Avanza och ska framöver försöka se till att jag håller Courtaget på 1 SEK.

      Trevlig helg!

      Radera
  2. Maj var knappast någon höjdare här heller, men kul med alla utdelningar!

    Kul också att läsa om din planerade utdelningstillväxt. Hur mycket av denna tillväxt räknar du komma från insättning av ditt kapital och från bolagens egna tillväxt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Casette,

      Nu i början kommer det vara främst från insättningar, men med sikt kommer utdelningen från portföljen stå för majoriteten av tillväxten då portföljen har växt till sig. Vågar inte gissa på några siffror eller år tills detta har hänt.

      Men det är samma med lönen, snart kommer min utdelning växa snabbare än min lön.

      Radera