onsdag 3 oktober 2018

Min åsikt om Avanzas nya superlån

Jag har liksom många av mina bloggrannar hört om att Avanza erbjuder upp till 50 000 i belåning utan ränta om det understiger 10% av portföljvärdet och uppfyller övriga krav för superlånet.

Detta är helt klart en god nyhet, men frågan är om det verkligen kommer locka tillbaka kunder från Nordea? Nordea erbjuder belåning i en traditionellt konto, jag tror även i ISK. dock är den på 5,9% och det är helt klart dåligt.

Dock är det så att för att maximera nyttan av Avanzas lån behöver man ha aktier för 500 000, det är få som har detta och vill man flytta kapitalet dit kommer det kosta mycker i courtage etc. Sedan kan vi inte glömma bort att Avanza har fortfarande högt courtage och lång väntan på källskatt jämfört med Nordea.

Mitt förslag är att ska man använda deras superlån bör man endast köpa svenska aktier för att få tillbaka skatten direkt, har man aktier på annan bank bör man undvika flytt helt enkelt bara göra köp på Avanza tills man maximerat detta erbjudande.

Jag hinner inte göra någon uträckning, men jag tror det kommer krävas några år innan denna belåning återbetalar kostnaderna för en flytt på 500 000.

Dock ni som har 500 000+ på Avanza får jag gratulera!

Jag anser därmed detta är ett erbjudande i rätt riktning, förhoppningsvis erbjuder Nordea liknande snart. Men tänk efter och räkna ut först om det är värt om ni inte redan sparar hos Avanza.

Vad tycker ni om erbjudandet?

2 kommentarer:

  1. Tjena Investment, har inte någon erfarenhet av belåning men erbjudandet är onekligen bra. Kommer nog inte att nappa på superlånet. Är dock öppen för att nyttja det om jag ser ett enkelt och lönsamt upplägg

    mvh

    SvaraRadera
  2. Hallå myntverket.

    Som du säger är detta bra. Men för att maximera nyttan behöver man föra över en del kapital till avanza. Kommer därför avakta då jag får ut mer av att bara köra nordea i dagsläget.

    Mvh

    SvaraRadera