lördag 29 september 2018

Investeraren och jordbrukaren

Under en av mina skogspromenader kom jag på ett intressant sätt att illustrera utdelningsinvesterarens resa med en jordbrukare. Vi både har i början en viss summa att investera och jordbrukaren har en viss mängd mark att odla på, detta leder till en viss avkastning/skörd.

Genom att studera och testa märker investeraren vilka aktier som är mer långsiktiga och ger bättre avkastning och det gör även jordbrukaren, vissa aktier kan ge snabb avkastning men bränna en och detsamma händer i jordbruk där odlande av bomull kan torka ut marken och förstöra framtida skördar men ge en värdefull skörd.

Med tiden får vi mer och mer resurser, vi investerare köper fler aktier som låter oss köpa fler, jordbrukaren kanske i stället kan sälja mer av sin skörd och hela tiden köpa mer och mer mark att odla på.

Vissa år är skörden inte lika bra som planerat, och i bland kan detta vara i flera år. Detta händer även för oss investerare som går igenom ett börsfall, men att lita på sig själv, sin kunskap och erfarenhet gör att detta är något som man kan gå igenom tills det blir bättre.

Jag har stor respekt för jordbrukare, jag arbetar och investerar delar av min lön och låter andra säkerställa att jag får min årliga andel av vinsten, en jordbrukare får arbeta väldigt hårt med låga marginaler för att kunna få sitt jordbruk att gå runt.

Jag avslutar detta korta inlägg med vad Warren Buffet har sagt. När vi är långsiktiga, inte ger upp vid första motgång och gör vad vi kan för att nå våra mål kommer vi belönas!

Someone is sitting in the shade today because someone planted a tree a long time ago. - Warren Buffett

1 kommentar:

  1. Intressant parallell och slående likhet med jordbruket. Tålamod, strategi och långsiktighet är det som behövs.

    Trevlig helg Investment

    SvaraRadera