torsdag 20 september 2018

Boktipset: Tänk rätt bli framgångsrik

Think and Grow Rich


Ett sätt att sporra mig både i min karriär och sparande är att läsa böcker för att utvecklas som person. Min rutin är att jag går en timme i skogsområdet som är runt knuten och lyssnar på ljudböcker, tänkte därför dela med mig av böcker som jag tycker kan vara utvecklande även för er som är intresserade av sparande och investeringar.


Think and grow rich (Tänk rätt, bli framgångsrik är den svenska titeln) Är en bok av Napoleon Hill som bygger på hans intervjuer med några av dåtidens mest framgångsrika män i USA. Enligt utsago erbjöd Andrew Carnegie (Föddes fattig i Skottland men lyckades bli en av världens rikaste under sin livstid) Napoleon som då arbetade för honom, möjligheten att få kontakt med dessa framgångsrika personer och ta reda på hur dessa blev precis detta, dock mot att Napoleon inte fick betalt medan han arbetade med detta.

Att läsa denna bok kommer inte visa vägen till hur man blir rik, men det hjälper en att tankesätt som verkligen hjälper att motiveras att nå sina uppsatta mål.

Ett citat som visar detta är följande:

“Our only limitations are those we set up in our own minds” 
― Napoleon Hill

Tror jag inte att jag kommer bli förmögen genom mitt sparande kommer jag inte heller bli det, för jag kommer då sluta innan jag når det. Men vet jag dock om att förmögen är ett framtida faktum bara jag fortsätter med mitt investerande och inte ger upp är det betydligt enklare.

Boken illustrerar och motiverar även genom att upprepade gånger visa många livshistorier där en person genom motgångar lyckades vända och bli framgångsrik, detta hjälper till att stryka och motiverar, klarar personerna detta, borde inte även jag också?

Napoleon pratar även en del om att hitta personer som man kan ha en mastermind alliance med, detta kan vara ens partner men även affärsmässiga partners där båda parter hjälper varandra att utvecklas och utbyta ideer. Detta tror jag är en väldigt viktig faktor, jag kanske inte behöver någon att prata investeringar med, men att vara där för att motivera mig i mina mål och att jag gör detsamma.

Napoleon går även igenom många steg hur man ska utvecklas i sitt tankesätt men det är bättre att ni läser boken själva än att jag skall presentera dessa.

Dock finns det ett citat i boken som kan vara ett gott investeringsråd.

More gold has been mined from the thoughts of men than has been taken from the earth. - Napoleon Hill

Naturråvaror kan ge oss rikedom, men det kommer alltid en dag då fyndigheten tar slut och det behövs prospekteras för att hitta nya källor, men människans innovativitet kommer alltid vara en källa för vinster och rikedom.


Detta är en av dem bästa böckerna som jag har läst.

Har ni läst denna bok?

1 kommentar:

  1. Hej!

    Alltid roligt med boktips. Har inte läst den, men ska lägga till den på listan och börja lyssna under mina löparrundor.

    Ha en skön helg! VER

    SvaraRadera