måndag 3 september 2018

Månadsrapport Augusti

Bildresultat för augusti


Här kommer en kort genomgång av hur denna månad har varit för portföljen.

Nordea har inte samma grafer som Avanza, och jag kommer därför inte kunna visa grafer där jag jämför min portfölj mot index. Dock kommer jag att försöka räkna ut detta till nästa månad med att stämma av mitt portföljvärde vid förra månadens inköp och innan jag sätter in mer pengar.

Har dock haft ganska start utveckling i mina Svenska innehav, i utländska har värdet ökat en del men det beror även på kronans försvagning.


Har under månaden gjort följande inköp:

Creades: 2 st
Johnson&Johnson: 3st
Öresund: 3 st

När det kommer till beräkning av ungefärlig månadsutdelning har jag valt att framöver redovisa min månatliga utdelning genom att dra av 30%. Orsaken är för att jag vill alltid återinvestera en liten del av utdelningarna som garrant för att dessa kommer öka varje år, men även för att jag tyvärr tror att våra politiker kommer höja skatten på kapital framöver då man redan gjort det två gånger på kort tid.

Min månatliga utdelning kommer framöver att vara cirka 26,14 SEK, detta kan ändra sig pga av att min exponering mot utländska valutor är stor.

Enda utdelningen under denna månad är Kinneviks utdelning av MTG, då jag inte har 20 st får jag inte en hel aktie, så jag får se exakt hur mycket jag får i utdelning.

Har även börjat fundera en del över vad jag ska köpa nästa månad, som det ser ut nu kommer jag ta in Pepsico och Bank of Nova Scotia. Detta för att få ett jämnade kassaflöde och utdelning varje månad, detta är inte mitt största fokus, men det är bra att få in utdelningar varje månad när jag väl börjar leva på dessa.

Dessutom tror jag på Pepsico långsiktigt, och genom Bank of Nova Scotia exponerar jag mig mot Kanada och en fin bank, jag får redan exponering via övringa investmentbolag mot Svenska banker så det är onödigt att köpa dessa individuellt.


Hur har månaden gått för er?

1 kommentar:

  1. Dina inköp och inköpsplaner låter som ljuv musik i mina öron. Är inne på ungefär samma linje. Intressant idé om att dra av 30% för återinvesteringar. Tål att tänkas på..

    Med vänlig hälsning
    myntaren

    SvaraRadera