tisdag 3 oktober 2017

Då var det dags att börja bygga min egna globalfond

Blev lite köp idag också, ganska mycket köp faktiskt.

Jag har nu investerat för första gången utomlands, jag har nu aktier från Finland och USA.

Jag köpte följande

Sampo:

Finskt bolag som äger en stor del av nordea, samt äger en del inom försäkringsbranschen, den har jag tidigare inte varit exponerad mot, ganska hög utdelning även om jag inte tror den kommer öka lika snabbt övriga investmentbolag är det ett bra komplement till portföljen för riskspridning.

Johnson&Johnson:

Amerikanskt läkemedelsföretag med en utmärkt historik, både när det gäller till ekonomisk tillväxt och utdelningar, en stabil pelare i min portfölj. Dessutom kommer aktien ger mig kvartalsutdelningar vilket kommer vara ganska små belopp i början, men på sikt.

Här kommer dagens avslut, ökade också i Ica, Melker och Lundbergsföretagen för att nå närmare mitt mål med minst 10 aktier i varje bolag till att börja med.

Genom att sakta men säkert sprida riskerna, både när det kommer till att ha olika investmentbolag med olika nisch, men även andra branscher och länder kommer det göra min portfölj mer tålig mot svängningar på börsen.

Jag kanske inte har lika mycket bolag som en globalfond har, och Sverige kommer fortfarande utgöra majoriteten av alla innehav, men jag kan ändå välja vilka som skall vara med eller inte!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar