lördag 7 oktober 2017

Sätt att motivera ditt sparande: Se din utdelning som en löneförhöjning!

Att bygga upp en aktieportfölj är ofta segt i början, det tar sin tid, och i början är utdelningen väldigt liten vilket gör att många ger snabbt upp. Hade det varit enkelt hade alla levt på utdelningar och rest världen runt.

Men det går fortfarande att leva på utdelningar om man sparar på under en tidsperiod, ju mer kapital desto snabbare man går dit.

Men i stället för att räkna på när man kan sluta jobba kan man istället räkna hur mycket ens lön höjs med tack vare detta.

Just nu har jag 923 SEK i beräknad utdelning under 2018, det kommer höjas även om jag inte köper fler aktier.

Detta ger en utdelning på cirka 77 SEK per månad. Genom att spara har jag då höjt min lön med 77 SEK per månad. På sikt kommer detta öka snabbare och det kommer leda till att jag kanske inte kan sluta arbeta heltid inom 10 år, men jag kommer fortfarande veta att jag har en relativt hög lön tack vare ordinarie lön och utdelningar.

Nu kommer jag inte använda mina utdelningar för konsumtion, utan för att återinvestera för att nyttja ränta-på-ränta.

Men att veta att man tack vare sina investeringar har några tusen mer per månad i inkomster kan vara en god motivation i början för att hålla ut med sparande tills det går att se effekten av världens 8:e underverk.

4 kommentarer:

  1. Ränta på ränta effekten kommer att ge en riktigt bra avkastning om man bara låter pengarna jobba under en längre period. Helst 10 år eller mer. Själv har jag varit för otålig men jag håller nu på att försöka gå tillbaka till långsiktighet och inte rör på innehaven så mycket.
    Jag gillar din investerings strategi som är både enkel och långsiktig.
    Lycka till med investeringarna!

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren!

    Jag instämmer, just nu är utdelningen för mig väldigt låg, och jag kan inte unna mig något med den.

    Det blir nog svårare när den ökar, men att se ränta-på-ränta effekten ta effekt lär nog vara en bra motivation för att inte röra i utdelningarna.

    SvaraRadera
  3. Det bästa är att det med tiden bara går snabbare och snabbare. Säg att man är uppe i en årlig utdelning om 10.000:- och har en utdelningstillväxt på 5% så ger bara detta en löneökning på hela 500:-.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är man långsiktig och trägen i sitt sparande kommer detta leda till fantastiska resultat i framtiden. Arbetar man fram till 65 kan man nog förvänta sig en årlig "löneökning" som är högre än ens nuvarande lön tack vare kontinuerligt sparande och återinvestering av sina utdelningar.

      /Investmentbolagsinvesteraren.

      Radera