tisdag 20 februari 2018

Säljer av mina utländska ETF:er

Har gått igenom min portfölj, och jag har bestämt mig för att koncentrera den ännu mer.

Orsaken till att jag köpte ETF:erna var pga av den nya lagstiftningen som gör att det inte går att köpa ETF:er från nordamerika. Jag köpte då på mig några med relativt hög direktavkastning, detta inser jag nu att jag endast gjorde för att det var en begränsad tid att göra dessa inköp, jag hade antagligen inte köpt dessa om vi inte fick den nya lagstiftningen.

Jag vill hellre ha en koncentrerad portfölj av investmentbolag och några ytterligare bolag som jag tror på långsiktigt, jag kan då ha en bättre överblick över mina innehav, och jag tror även att denna strategi kommer ge en bättre avkastning.

Jag kommer avvakta med att investera pengarna som jag får loss från denna affär eftersom jag redan har investerat i en högre takt än planerat, det är självklart inte fel att investera, men jag måste arbeta på min disciplin och inte göra impulsiva köp, och hålla mig till mina strategier och mål.

För dagen då börsen kommer falla kommer jag ha nytta av denna mentala träning för att sitta lugn i båten, fortsätta investera och inte göra något impulsivt, ty det är det främsta misstaget småsparare gör.

Xact högutdelande kommer vara kvar tillsvidare, men fokus kommer vara att investera i mina nuvarande aktier. Kanske Xact släpper en global utdelnings-ETF framöver.


/Investmentbolagsinvesteraren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar