onsdag 7 februari 2018

Sampo höjer utdelningen, och börsen ökar igen.

Det ser ut som att det inte blir något börsras, utan snarare en mindre korrektion av den senaste tidens uppgångar.

Idag är Stockholmsbörsen upp, och har vi tur lär det även göra så på andra sidan pölen. 

Jag vet inte om börsen kommer falla mer inom den närmaste tiden, men det kommer att komma börsras framöver, precis som det har skett tidigare i historien, man kan inte göra något mot detta förutom att förbereda sig psykologiskt när det väl sker.

Jag ångrar lite att jag inte köpte in Creades på 300 sek när det fanns tillfälle för detta igår vid öppning, men det kommer komma goda tillfällen även framöver.

Sampo höjer utdelningen med 30 cent per aktie till 2.60 euro, detta blir över 100 SEK extra för mig i utdelningar, och jag är nu på cirka 2250 och har bara 250 SEK kvar tills jag når årets utdelningsmål, jag kan nästan nå detta även genom fortsatta utdelningshöjningar från resterande portföljinnehav.

Detta visar att det både går snabbt att öka utdelningen, men också att det är viktigt att ha realistiska mål, börja med försiktiga mål och arbeta vidare mot mer ambitiösa mål. När man når sina mål är det enklare att hålla uppe motivationen, och tack vare ränta-på-ränta kommer det bli allt mer motiverande att sätta upp mål när pengarna växer snabbare, och utdelningarna ökar snabbare med. 

Jag kommer inte öka mitt utdelningsmål för i år, utan arbeta mot nästa års mål som är 5000, och jag hoppas även nå ett portföljvärde på 100 000. Förutom detta arbetar jag även med viktningen i min portfölj. 




2 kommentarer:

  1. Nu i efterhand önskar även jag att jag hade fyllt på igår. Jag har ungefär 5-7% av min portfölj i likvider, därifrån hade jag kunnat ta lite dock tror jag att det är bra att ha kvar det om/när ett större ras kommer. Men någor säger mig att jag kommer ha hunnit handla upp allt innan dess..

    ** apropå sampo, handlas inte den i euro?

    Mvh
    Frilansportföljen

    SvaraRadera
  2. Hej Frilansportföljen.

    Jag är i princip fullinvesterad, kanske får överväga att ha en mindre krigskassa tillgänglig för dessa tillfällen. Men det lär nog jämna ut sig med tiden ändå.



    Sampo handlas i euro, korrigerade mitt inlägg för att förtydliga detta.

    SvaraRadera