torsdag 1 februari 2018

Månadsrapport Januari 2018

Då har vi avverkat årets första månad, portföljen har gått helt okej, dock är det dött lopp med index, den främsta orsaken här är dollarkursen eftersom jag har ett innehav i JnJ och en del utländska ETF:er. Dessa kommer på sikt utgöra en mindre del av portföljen, och jag är ändå väldigt nöjd eftersom investmentbolagen har gjort att jag har följt med väldigt bra.

Jag har ökat i Lundbergs och Industrivärden över månaden, mitt mål just nu är att vikta min portfölj till att bestå av 75% investmentbolag, och resterande ska vara bolag som jag tror på långsiktigt och etf:er för riskspridning.

Portföljen går åt rätt håll, belåningen minskar som jag ökade för mycket för att kunna köpa etf:er, men detta kommer lösas under årets gång.

Det jag har noterat är hur Creades har ökat rejält under månaden, jag gillar Creades med deras utdelning, men ser inte orsaken till denna höjning förutom just Avanzas rapport, men inte ens den försvarar premien som man får betala för aktien nu. Kommer öka i Creades framöver, men just nu är det främst Lundbergsföretagen, Industrivärden och Latour som jag vill öka i tills dessa utgör cirka 10% vardera av portföljen.

I slutet av året kommer portföljen vara betydligt mer balanserad i viktningen.

Hur har era portföljer utvecklats under januari månad?

2 kommentarer:

  1. Vilket index jämför du med?
    Jag har jämfört med DJ World Index och mina portföljer hade en total nedgång om 0,43% under januari månad, jmf. med DJ World Index som hade en uppgång på 5,46%.. Jag hoppas på att ta igen det!

    Mvh,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frilansportföljen.

      Jag jämför alltid med SIXRX eftersom majoriteten av mina innehav är svenska, jag ämnar även att återinvestera all min utdelning så denna passar bättre i detta fall. Just nu har jag en svag majoritet av svenska aktier pga min stora position i Sampo, JnJ och utländska ETF:er.

      Men denna kommer justeras under året genom nya insättningar.

      /Investmentbolagsinvesteraren

      Radera