torsdag 26 april 2018

Latour rusar och börspsykologi





Idag rusade Latour ganska rejält efter en fint rapport, idag ökade jag inte i Latour men det var intressant att se hur börsen reagerar.  Orderingången ökade med 14% och nettoomsättningen med 15% för Latours helägda industrirörelse.  Latour har fina investeringar i andra bolag, men bolagen som är helägda är riktigt fina, speciellt Swegon och Nord-lock.



Att köpa aktier som det går bra för är alltid kul, speciellt när den rusar för man vill vara med och göra vinst. Detta är själva orsaken till varför börsen har rusningar och ras, när det går bra vill alla vara med, men när det går sämre vill ingen sitta still i båten. Det är svårt att veta när det blir fall eller rusningar, men det som går att se är att börsen alltid på sikt ökar i värde, är man bara långsiktig och har en vettig diversifiering kommer ens aktier öka på sikt i värde.


Därför försöker jag undvika att köpa när en aktie går upp, bara när dessa går ner lite. Jag köper oavsett regelbundet för att pricka både toppar och dalar, men om jag börjar sälja när en aktie går ner några procent är risken stor att jag gör många förhastade beslut som kommer påverka min portfölj negativt.


Som jag tidigare har sagt, jag har ingen nytta av pengarna just nu, utdelningen vill jag ska räcka till mer än att köpa filmjölk varannan dag. Därför får dessa arbeta för mig oavsett konjunkturläge.


Inlägget innehåller affiliatelänkar.

3 kommentarer:

  1. Hade tur och ökade mitt innehav i Latour i förrgår. Har funderat lite på det där med att man ofta blir sugen på att köpa när företag går upp och skrev lite om det för ett tag sedan. I slutändan spelar det dock inte så stor roll så länge man köper regelbundet :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i, sparar man långsiktigt spelar det ingen roll för ligger Latour på dessa nivåer om 10 år bör man helt klart fundera över sin investeringsfilosofi :)

      Men jag vill försöka köpa bolag för att jag tror på dessa långsiktigt, inte bara för att bolaget nyss släppte en bra rapport.

      Mvh

      Radera
  2. Hej Investmentbolagsinvesteraren.

    Klok strategi och fin portfölj. Följer din blog!

    MVH
    https://myntaren.blogspot.se

    SvaraRadera