lördag 28 april 2018

Månadsrapport April


Snart dags för maj och slutspurten av årets utdelningar, efter det kommer sommaren med lite lugn, dock kommer jag som alltid vara aktiv med nya investeringar varje gång jag får in lite mer pengar från min lön.

Som ni ser har min portfölj inte hängt med riktigt, varit en del utdelningar som jag valt att återinvestera i bolag som Creades och Handelsbanken, långsiktigt tror jag detta kommer ge resultat men kortsiktigt kanske inte. Vi ser i slutet av månaden att min portfölj gör en spurt och det är bland annat för att Latour och JnJ presenterade fina rapporter.


Har gjort en del köp under månaden.


Månadens köp: 


Castellum: 1
Creades: 15
Handelsbanken: 16
Industrivärden: 6
Lundbergsföretagen: 1
Öresund: 10

Detta ökar utdelningen med cirka: 389.8 SEK
(Då räknar jag med Öresunds senaste kontantutdelning, och exklusive extrautdelningen från Handelsbanken.

Detta ökar min månadsinkomst med nästan 33 SEK! Fortfarande mäktigt att jag kan få löneförhöjning varje månad genom passiva inkomster, även om det är relativt små belopp nu i början.


Månadens utdelningar:

Creades: 35*14 = 490 SEK
Industrivärden: 40*5.5 = 220 SEK
Lundbergsföretagen: 10*6 = 60 SEK
LVHM: 1*35.18 = 35.18 SEK
Öresund: 265 SEK (Baserat på vad jag sålde mina utdelade aktier för)

Totalt: 1070 SEK 

Detta är en episk känsla att få över 1000 SEK i utdelningar. Dock kommer maj månad dela ut mer än detta eftersom jag börjar starkt med Sampo i början av nästa vecka på cirka 675 SEK, sedan Investor, Kinnevik, Latour...



Inlägget innehåller affiliatelänkar

4 kommentarer:

  1. Snyggt! Gillar ditt sätt att tänka på när det kommer till utdelningar. Själv ökade jag min månadslön med 22.97kr.

    Mvh,
    UtdelningStudent

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grymt!

      Jag tror det är viktigt att tänka på detta sätt, 300 kronor mer per år låter lite, men att öka månadslönen med 30 SEK är mer motiverande, efter några år kommer "löneökningen" från utdelningar även slå ens ordinarie löneökning!

      Mvh

      Radera
  2. Fina inköp! Handelsbanken känns som rena fyndet nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med! Jag skulle ha köpt mer direkt efter rapporten eftersom Handelsbanken har återhämtat sig lite, men fortfarande billigare än före utdelningen då den låg på runt 115.


      Mvh

      Radera