fredag 11 maj 2018

Funderingar om att byta från Avanza till Nordea Investor


Har under veckan funderat om jag ska börja spara på Nordea istället för Avanza, jag är väldigt nöjd med Avanza, deras mobila app och gränssnitt är bäst på marknaden, och blir hela tiden bättre, det är enkelt att använda och det är kul att få notiser om emottagna utdelningar.

Dock är Avanzas courtage inte bäst längre efter att Nordea lanserade sin nya tjänst, jag gillar inte Nordea och har i princip bara det som mitt lönekonto och inget mer. Dock har jag kollat på deras courtage, och speciellt courtaget för utrikeshandel gör att jag överväger att gå över till Nordea, men även att man får tillbaka källskatten på 6 veckor istället för att behöva vänta flera år som hos Avanza.

Faktumet att jag får vänta en längre tid på att få tillbaka min källskatt kommer på sikt göra en stor skillnad i min ränta-på-ränta, och det skapar då frågan varför jag bör vara lojal till Avanza när det finns bättre erbjudanden där ute?


Det jag har gjort är att jag har öppnat en KF hos Nordea, jag har lagt över 100 SEK för att köpa en post i Latour, detta för att det är en inlåsningstid på ett år, om jag börjar nyttja Nordea vill jag inte låsa upp för mycket kapital. Dock är överföringstiden väldigt långsam, även om det är från mitt lönekonto på Nordea. Även själva designen hos Nordea är mil efter Avanza, men det arbetas på denna.

Det jag oroar mig mest över är om Nordea kommer höja priserna igen när man börjat få tillbaka kunder från nätmäklarna, därför hoppas jag på att vi kommer se svar från Avanza eller Nordnet, eller att Degiro börjar erbjuda KF framöver.

Detta är något jag får utvärdera framöver, jag gillar Avanza  men jag tjänar inte heller på att vara en trogen kund. Nordeas plattform är omständig, belånar jag portföljen är räntan på 6.10% och insättningar tar längre tid. Kanske att jag köper nya utländska aktier där framöver.

Hur har ni gjort? kör ni Nordeas plattform eller håller ni er till nätmäklarna?



6 kommentarer:

  1. Kör avanza helt och hållet. Kul att traditionella bankerna kan sticka upp mot nätmäklarna någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, men förhoppningsvis kommer Avanza kontra Nordeas erbjudande.


      Mvh Investmentbolagsinvesteraren

      Radera
  2. Jag kör Nordnet, Avanza, Aktieinvest, Skandiabanken och SEB. Jag brukade ta in nya plattformar när jag nådde 500 kSEK på en av dem och slutade nyspara där. Bra att ingen utom jag vet mitt totala kapital. När jag hade allt på en bank ringde de jämt och ville sälja på mig dåliga fonder etc.

    Jag har dock beslutat nu att höja gränsen till 750 kSEK per institut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant inlägg! Tack för detta.

      Det är synd att bankerna försöker sälja in dyra fonder när det går att se att kunden har ett relativt stort kapital.

      Men som sagt banken är ingen välgörenhet utan efter att skapa högsta möjliga vinst.

      Jag kommer nog också börja dela upp mitt sparande även om jag har en bit kvar innan jag börjar få ett relativt stort kapital.


      Mvh

      Radera
  3. Låt dina investerade pengar ligga kvar hos Avanza eftersom en flytt också kostar pengar. Gör istället dom nya investeringarna i en ISK hos Nordea. Priset slår allt. Däremot är det en annan femma om du skall daytrada eftersom Nordeas hemsida är skräp.
    Fördelen är att man kollar på aktierna mer sällan vilken kan vara fördelaktigt om man är lång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! Kommer nog helt enkelt köpa utländska aktier hos Nordea och ha kvar nuvarande hos Avanza. Det är skönare att ha alla aktier på samma ställe, men som du säger kommer flytten kosta pengar med.

      Jag köper och behåller mina investeringar, därför kan jag överleva med Nordeas bedrövliga design.

      Radera