tisdag 22 maj 2018

Visualiserade min portfölj



Jag har under helgen arbetat i Google kalkylark för att förbättra min portföljövervakning, det vill säga där jag räknar ut mitt portföljvärde, beräknad utdelning et.c.

Jag fick tidigare en kommentar över hur min portfölj ser ut genom att hur stor del varje aktie utgör av min portfölj procentuellt, därför kommer jag i dessa inlägg visa några cirkeldiagram som jag har tagit fram för att jag ska enklare kunna hålla koll på både hur min portfölj är diversifierad per aktie,land och sektor. Jag har även gjort så att dessa grafer uppdaterar automatiskt när jag köper fler aktier i ett bolag, och i realtid baserat på nuvarande aktiekurs.


Här kommer min portfölj baserat på hur den såg ut lördagen den 19:E maj.

Som ni ser är denna inte lika fin som Avanzas graf, men man ser alla aktier på denna. Jag tycker att min spridning börjar bli helt okej, jag vill få ner Creades och Investor men detta kommer jämna sig på sikt.





Som ni ser utgör investmentbolagen runt 68% av portföljen, här har jag dock valt att räkna Sampo inom finans och LVHM som konsumentvaror. Annars hade Investmentbolag utgjort cirka 80% av portföljvärdet. Detta ser väldigt bra ut eftersom jag siktar på att ha runt 75% inom investmentbolag och dit kommer jag nå på sikt.



Den geografiska spridningen vill jag dock ändra på, Sverige utgör en väldigt stor del, men jag vill få ner denna även om Sverige kommer utgöra egen majoritet med tanke på mitt fokus. Här är det att det är dyrt med courtage och det är svårt att köpa investmentbolag utomlands, detta är en av orsakerna varför jag överväger att börja köpa aktier hos Nordea för att komma åt fler marknader. Dock kommer detta ändra sig på sikt genom att köpa fler i nuvarande bolag, och även ta in ev. nya bolag på sikt.


Att räkna på utdelningen är ett sätt för mig att motivera mig i mitt sparande, men även liknande grafer är kul för då får jag en bättre översikt, och jag ser vad jag kan fokusera på för att balansera min portfölj.


Kör ni med grafer?



4 kommentarer:

  1. Det blev ju riktigt snyggt det där. Både graferna och utseendet på bloggen!

    Den stora svenska andelen kommer verkligen fram här, vilka länder kommer du vikta mer mot?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Casette och tack för kommentaren!

      Jag kommer försöka vikta mer mot LVHM,GBL och Allianz framöver. Om jag investerar mer med Nordea Investor har jag även kikat på lite bolag i GB och CH men vi får se hur det går med detta!.

      Mvh

      Radera
  2. Mycket fina grafer, inspirerande. Du har verkligen exponering mot Sverige med 79,6%. Har du för avsikt att öka utländska valutor eller är du nöjd med nuvarande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Myntaren, här ligger problemet i min strategi genom att exponera mig mot investmentbolag. Investmentbolag är inte lika stort utomlands, eller har inte haft samma historiska utveckling. Sedan är det svårt när jag inte har tillgång till så många ekonomiska marknader. Men exponeringen arbetar jag med och kommer köpa mer i GBL framöver och även i andra bolag när jag får möjlighet. Mvh

      Radera