lördag 19 maj 2018

Köpte norska aktier igår

I veckan har norrmännen firat sin nationaldag, och Avanza firade detta genom gratis courtage på norska aktier under fredagen. Nu är courtaget för Norge helt ok jämfört med andra länder men valde ändå att köpa lite aktier.


Tog in Gjensidige Forsikringer, jag gillar försäkringsbolag, stabila utdelningar och defensiva investeringar eftersom folk kommer alltid behöva försäkringar i olika former, Gjensidige har en lång och god historik och helt okej utdelning, detta är ett komplement till Sampo och Allianz.

Köpte även Orkla som jag funderat på en del, det är en defensiv investering och riskerna är spridda över flera varumärken, jag gillar även att Orkla på senare år har arbetat med att fokusera främst på livsmedel. Även detta tror jag inte är en kursraket, men en stabil investering.

Nu utgör norska aktier cirka 1.7% av mitt portföljvärde och kommer höja min utdelning med cirka 100 SEK.


Funderade även på att köpa Aker som jag har kollat på ett tag, det kan man nästan kalla för ett investmentbolag då det likt Latour är en industrirörelse med flera industriella bolag i sin portfölj. Dock har kursen rusat iväg till över 500 NOK, när jag kollade under förra året var den runt 250 NOK och det ska visst bero på att oljepriset har ökat. Jag är inte insatt i råvarupriser och avvaktar därför med att investera i Aker, men kanske på sikt.


Köpte ni norska aktier?

2 kommentarer:

  1. Köpte telenor. Du gjorde nog bra investeringar!

    MVH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Telenor blir nog en fin investering med och helt okej med direktavkastning! Glömde bort att Telenor är listat i norge.

      Funderar själv på att införskaffa AT&T.

      Radera