lördag 12 augusti 2017

Att motivera sparandet genom sina matval




Jag styrketränar regelbundet, och äter en proteinrik kost, för att motivera mig både med sparande och att hålla kosten brukar jag sammanfoga dessa för att motivera mig med.

Jag tar varje dag med mig en kvarg till arbetet för att ha till lunch, kvarg har ett lågt kaloriinnehåll och hög proteinhalt samtidigt som den mättar väldigt väl.

För att spara in pengar brukar jag köpa en platta kvarg från Lidl istället för att handla Lindahls eller andra märken som är relativt dyra. Milbona kostar under 10 sek per 500 gram, medan Lindahls ligger på runt 14 sek på Willys.

Det betyder att när jag köper 10 kilo kvarg:

Milbona = 200 SEK
Lindahls = 280 SEK

Genom att göra detta val kan jag redan nu köpa två aktier i Ratos, eller på sikt kanske en post i Bure eller Öresund.

Jag äter runt 20 kilo kvarg per månad, detta resulterar i 240 kilo per år.

Milbona = 2400 SEK
Lindahls = 3360 SEK

3360-2400 = 960 SEK att köpa aktier för genom denna besparing.

Genom detta enkelt medel kan jag investera mer, och det gör att jag snabbare kan nå mitt mål på att bygga en utdelningsportfölj som jag kan leva på.

Hur ofta tänker ni när ni köper mat, eller på produkter att ert medvetna val kan göra stora skillnader på er sparkvot och sporra er?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar