onsdag 30 augusti 2017

Att räkna på utdelningarna för att öka motivationen

En av sakerna som motiverar mig är utdelningarna, även om investmentbolag inte har lika stabil utdelning som t.ex. Handelsbanken eller Castellum ökar ändå majoriteten trendmässigt på sikt. Detta är något som motiverar mig förutom att kursutvecklingen är gynnsam.

Därför har jag gjort en uträkning i excel för att kunna räkna ut vad jag lär få i utdelning nästa år baserat på årets utdelningar. Självklart kommer utdelningarna höjas till nästa år men det ger ett hum om vad jag kan förvänta mig.

Således kommer jag fylla på denna kontinuerligt när jag gör köp för att ni ska kunna följa min resa.

Mitt mål just nu är att nå 1000 SEK i utdelningar och det kommer jag göra nästa år.

Men som sagt det är segt i början men sedan börjar det rulla på som en snöboll, hade det gått snabbt hade halva Sveriges befolkning levt på utdelningar, jag kommer inte nå dit om 1 år, eller om ett decenium. Men inom sinom tid kommer jag kunna leva på mina utdelningar, och dessutom ha ett behagligt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar