onsdag 16 augusti 2017

Investmentbolag och utdelningar



Jag har en strategi om att investera i bolag som har ganska hög utdelning, dock är detta något som majoriteten av investmentbolagen inte har, och detta gör att det kommer ta längre tid för mig att kunna leva på mina utdelningar om jag inte väljer att vikta bolag som Creades, Kinnevik och Investor högre än övriga bolag.

Dock är jag väl medveten om att jag ska skynda långsamt, även om jag investerar mycket och snålar kommer det ta länge för att kunna leva på utdelningarna, visst kanske inom 10 år, men då är frågan om jag vill börja njuta av livet först när jag är 36 i stället för 26?

Jag vill därför spara ganska mycket, men inte så extremt som andra bloggare gör, all beundran till dessa men jag vill även kunna resa regelbundet samtidigt som jag sparar.

Därför försöker jag sprida mina risker genom att inget bolag skall få en överdriven viktning, men även för att bolag som Lundbergs ökar stadigt sin utdelning, och om något decenium är nog även utdelningen ganska bra därifrån med, samtidigt som kursutvecklingen lär vara bra och stabil.

Men framöver vill jag nyttja utdelningen för att återinvestera efter eget behag och vikta hur jag vill, det är en orsak varför jag inte sparar i spiltans investmentbolagsfond.

Därför ser jag på detta långsiktigt även om utdelningen procentuellt kommer ligga lite under 3%.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar