fredag 11 augusti 2017

Fördelen med långsiktighet

Börsen har gått ner en del under veckan, vilket är trist, men det som är fördelen med att köpa och behålla är att detta spelar ingen roll, ska pengarna användas om flera decennium spelar inte en svacka på några månader någon större roll.

Det är snarare bara bra då man kan se det som att man får rabatt på aktierna som man inhandlar.

Just nu är min portfölj -3,53 sedan april, detta kan ses som en lång period, men det är en väldigt liten del, inte ens utgör denna tidsrymd 1% av den tänkta livsgången på min portfölj.

Vad jag också vill göra är att på sikt leva av mina utdelningar när det finns utrymme för det, då slipper jag oroa mig om att sälja aktierna när kurserna är låga, och detta säkerställer jag genom att göra grundliga analyser och tänka långsiktigt.

Genom att göra detta i stället för att investera i förhoppningsföretag som kan ge snabb vinst om man säljer vid rätt tillfälle, eller leda till stora förluster om man nu har möjligheten att bevaka alla aktier dagligen.

Detta behöver jag nu inte göra genom mina val, det är som Warren Buffet en gång sa:

"Alla kan bli rika på aktier, bara man inte har bråttom"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar