lördag 30 september 2017

5 fördelar med investmentbolag


Jag får ibland frågan varför man skall välja investmentbolag framför andra bolag, här kommer fem punkter varför jag tycker det är ett bra val.

1:Nybörjarvänligt

Genom att välja ett investmentbolag får du oftast en god riskspridning eftersom du indirekt äger flertalet aktier, istället för att välja en aktie får du således ett flertal aktier som arbetar för dig. Lundbergsföretagen ger en riskspridning genom att äga investmentbolaget Industrivärden, men du får också lite skog och fastigheter med på köpet. Således går det lätt att diversifiera sin aktieportfölj med att endast köpa ett få tal olika aktier.

2:Låga förvaltningsavgifter

Att köpa aktier kostar i courtage, och fonder tar en förvaltningsavgift som kan bli relativt billigt om man tar en indexfond på runt 0.20% av avgiften. Investmentbolag har dock oftast lägre förvaltningsavgifter och då blir det bara courtaget och förvaltningsavgiften. 

Exempel på detta är Latour med 0,03% eller Industrivärden med 0.15%, enda investmentbolagen som är lite dyrare är Ratos, Svolder och Öresund som ligger lite högre. 
Men generellt sätt är det låga förvaltningskostnader.

3:Förvaltningen

Investmentbolag har som mål att genom att antingen aktivt äga andra bolag och hjälpa dessa att förbättra sin verksamhet, eller att genom att göra goda investeringar ge en god värdeutveckling och aktieutdelning för sina aktieägare.

Jag arbetar heltid och det gör nog många här, eller studerar, man har helt enkelt inte tid att läsa rapporter och följa börsen varenda dag. Genom ett investmentbolag låter vi proffs sköta detta till en låg kostnad, betydligt lägre än om vi låter banken hjälpa oss med sina diverse produkter.

Medan jag sitter på kontoret vet jag att skickliga personer arbetar heltid med att förvalta mitt kapital.

4:Ägarstrukturen

Något som utmärker investmentbolagen är att det oftast är en familj som har en stor majoritet, det betyder att man ofta vill förvalta kapitalet och låta det växla mellan generationer, det är familjens levebröd och det är viktigt att det skall behållas, därför är ägarana investerade långsiktigt och det tryggar för att man försöker öka kapitalet, och inte gör någon form av exit som kan hända i andra företag. Jag vill äga långsiktigt och detta passar mig då jag inte vill sälja eller köpa på första bästa sälj/köpsingal.

5:Avkastningen 

Jag gillar utdelningar, men jag vill även ha hög avkastning, det är därför jag kör på en utdelningsstrategi fast med fokus på investmentbolag.

Om vi jämför fonden spiltan investmentbolag med SIX30 Return Index som är OMX30 fast med utdelningarna återinvesterade ser vi att investmentbolagen fullkomligt piskar index.

Detta är inte en garanti för att det kommer förbli så, men jag tror att på sikt kommer detta gynna mitt sparande, och med en stark ägarstruktur och långsiktighet kommer jag inte behöva sälja mitt innehav utan låta det växa, återinvestera utdelningar och köpa mer aktier.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar