måndag 25 september 2017

Svolder höjer utdelningen

Svolder berättade förra veckan att man höjer utdelningen ganska rejält från 2.75 till 3.25 per aktie vilket blir en bra höjning.

Svoldet har jag i min portfölj då bolaget har en fin historik, och för att man inriktar sig på mindre bolag och det blir då som en småbolagsfond till sätt och viss. Jag tycker även ledarskapet har varit skickliga i sin förvaltning. 

Nu börjar aktien kännas lite dyr, och utdelningen på 1.5% är väl ok, men eftersom jag köper för att behålla kommer detta inte påverka nämnvärt, då jag tror aktien kommer vara betydligt dyrare om några år, eller kanske samma pris fast genom att splittar har gjorts. 

Det enda negativa är att kursen har pendlat en del mellan 200 och 220, på Avanzas forum har en del talat om att det är ett syndikat som försöker köpa på sikt aktier, förhoppningsvis stabiliserar sig aktien dock.

Jag kommer fortsätta att köpa i Svolder, och det är ett bolag jag rekommenderar långsiktigt, dock kan den vara lite dyr kortsiktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar