onsdag 27 september 2017

Att inte ge upp med sparandet




När man läser andra bloggar som handlar om sparande och aktier ser man att många av dessa har byggt upp ett ansenligt kapital, antingen genom att man har sparat i flera år, och har haft en del redan när man började med sin blogg, eller genom att ha en hög sparkvot.

Men oavsett kommer jag inte kunna nå upp till 50-75% som vissa gör, men det viktigaste är att inte ge upp utan att spara på så mycket man kan, det kommer ta längre tid men är snöbollen i rullning kommer det gå snabbare om man investerar kontinuerligt.

Det går alltid att öka sparkvoten genom saker som att inte äta ute på lunchen, cykla eller åka kollektivt och hålla nere löpande kostnader. Men det är inte alla som kan spara mer för att man har barn, höga boendekostnader eller annat som hindrar.

Det viktigaste är att spara, spara idag och inte imorgon, när ni väl kommer igång blir det enklare, och har man ett kapital som är sparat eller investerat känns det bättre och mer motiverande.

Jag vet att min lilla portfölj kommer vara stor om några år och det motiverar mig, och varje krona jag kan investera för mig närmare mitt mål.

Därför vill jag med denna blogg visa att man kan nå framgång även med mindre medel, det är bättre att spara 10% av sin lön än att inte spara alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar