måndag 18 september 2017

Veckans köp

Denna vecka kommer jag köpa lite fler aktier, det kommer bli en större men koncentrerad post denna vecka, och följande kommer jag införskaffa.

Castellum - Inget investmentbolag, men fastigheter som kommer ge mig ett bra kassaflöde, och att företaget även är stabilt och långsiktigt med en bra utdelningshistorik ger det mig en fördel.

Tanken är att nyttja Castellum främst för att öka utdelningen och få ett stabilt kassaflöde för att investerar i andra aktier. Jag kommer göra en mindre investering så jag åtminstone får ut 50 SEK i utdelningar från Castellum.

Johnson&Johnson - Vad som motiverar mig är att få utdelningar, nu vet jag att många investmentbolag bara delar ut under våren förutom Svolder som har brutet räkenskapsår.

Men jag vill ändå ha varje kvartal och då är JnJ ett bra komplement, det är en stabil aktie med bra utdelningshistorik. Jag tror även på företagets framtid med en åldrande befolkning(JnJ är ett läkemedelsbolag om ni inte visste)


Får vi se efter detta kanske jag fyller på lite i ICA och Industrivärden då mitt mål är att nå 10 aktier i varje företag för att få en bra spridning, och en hyffsad utdelning från alla.


Jag kommer även nog nå årets mål med att ha 30 000 i min pengamaskin, dock lär jag nog inte nå tillräckligt hög direktavkastning för att få ut 1000 sek men det är ok, jag tar igen det på sikt.



En annan trevlig överraskning var att min portfölj ökade idag med 1.11% gentemot index som ökade med 0.24%. Ganska rejäl utklassning, även om jag inte lär göra detta varje dag är det ändå kul efter att sackat efter index under sommaren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar