torsdag 5 juli 2018

Courtagefri handel på amerikanska aktier hos Avanza idag! 5/7

Bildresultat för bull new york


Igår firade USA sin nationaldag och då var även den amerikanska börsen stängd, idag är den dock öppen och Avanza väljer därför att erbjuda courtagefri handel på amerikanska aktier. Har ni inte redan köpt eller missat detta tillfälle har ni ungefär 1.5 timme på er från tiden när detta inlägg publiceras.

Jag gör ett kort inlägg, det finns flera Amerikanska aktier som jag gillar och då är det främst dividend aristoctrats där man har höjt utdelningen i 25 år på raken! Detta är väldigt imponerade och det finns inga bolag i Sverige som rikgit nått denna nivå men Castellum och Hufvudstaden är på god väg att göra det.


Aktierna jag investerade i var att köpa fler JnJ, jag köpte även in 3M som jag länge kikat på men som nu har gått ner en del med en ett bra segment av produkter från post-it, kontorsmaterial till skyddsglasögon och artiklar som används inom sjukvården. .


Köpte även Pepsico som har haft en fin historik och utveckling och har en bra diversifering där man även penetrerar marknadssegmenten som är mer hälsomedvetna, detta är något jag känner att Coca Cola inte har varit lika bra på.


Microsoft är ingen utdelningsaristokrat, men det är ett IT-bolag som har hunnits länge och verkar behålla sina marknadssegement och har även slagit sig in på nya områden på senare tid som molntjänster och affärssystem som man slog sig in på för några års sedan med relativt goda resultat.

Det som kännetecknar alla dessa bolag är att deras produkter är diversifierade och finns inom flera olika segment, detta är min filosofi då jag inte vill lägga äggen i samma korg. Det är inte lika stor riskspridning som i investmentbolag, men dessa bolag är även bra mycket störrre så jag ser det som en god investering på sikt, och ett bra sätt att säkra att min utdelning ökar för varje år.


Vilka aktier har ni investerat i?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar