fredag 27 juli 2018

Sålt av en del av portföljen -Om att hålla fast vid sin strategi



Jag har i dagarna kollat på belåningsgrad i portföljen, och den har varit alldeles för hög. Jag har gjort en del insättningar, men dock använt belåning för att köpa ner mig i aktier. Nu när det går bra på börsen är detta inga problem. Men jag har insett att detta är en alldeles för stor risk.


Risken i detta är att jag har i princip frångått min princip från att vara långsiktig, att kolla på hur utdelningarna ökar, och det är nästan ett form av ett beroende. Detta är absolut bra att vara passionerad i sitt sparande, men man ska även hålla riskerna nere för att inte riskera sälja aktierna till en stor förlust vid ev. börsras eller att portföljen blir överbelånad. Oavsett om jag köper aktier nu som känns billiga kommer det krävas år innan jag kan leva på mina utdelningar, och dit kommer jag att nå oavsett. Men att riskera långsiktigheten kan i värsta fall förlänga tiden till mitt mål med några år.

Förutom detta inser jag att detta beteende med att vilja öka utdelningen snabbt även kan påverka mig vid ett börsfall, Jag var inte myndig 2008, och har därför inte varit med om den psykologiska stress som detta medför. Jag vet att sälja då aktierna faller är ingen bra ide, men har jag en hög belåning kan jag bli tvungen till det eller helt enkelt att jag i panik säljer. Det är viktigt att vara medveten om riskerna men inte heller överskatta sig själv innan man hamnat i samma situation.

Detta medför inte att mitt sparande stannar av, utan jag kommer fortsätta att investera, men med några fler delmål för att jag ska hålla vid min strategi.

1:Hålla nere belåningen till 5-10% jag vill ha goda marginaler att behåll asuperlånet även vid ett börsras, och om jag behöver göra en insättning ska det inte vara större summor.

2:Hålla mig till månadsköp i samband med löning, alternativt bestämma vid löning att jag lägger undan x antal kronor att handla för tills nästa lön.

3:Inte köpa varje gång jag ser ett köptillfälle, jag är ingen trader och under mina decenier på börsen kommer det finnas gott om tillfällen att köpa även om jag missar några, GAV kommer bli bra genom att sprida ut köpen på långa tidsperioder.

4:Hålla fast vid min strategi om att fokusera på investmentbolag och andra sunda bolag med goda utdelningshistoriker, hög direktavkastning är kul, men det bör inte vara det primära fokuset.

5:Min utdelningsportfölj kommer ta flera år att nå, och det är resan som är det trevliga, när min pengamaskin väl täcker allt kommer jag fortfarande vilja investera. Jag får se det positiva i att jag har större delen av resan kvar.

6:Fokusera på mina andra delmål i livet som träning, karriär, etc. 

Jag väljer att i denna blogg vara transparent, att jag får sälja av ser jag som en lärdom och den är väl värd courtaget. Jag är fortfarande närmare mitt mål än jag någonsin varit, och jag kommer köra på med att investera och blogga för att ni ska kunna följa mig i min resa. Men jag vill även vara transparent. Jag är glad att jag valde att göra detta nu innan vi kommer in i orostider.

Jag avslutar detta reflekterande inlägg med följande citat ur en av Karin Boyes dikter.

Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.


Allt gott/ Investmentbolagsinvesteraren

6 kommentarer:

  1. Tjena Investment.. Tycker du gjorde en vettig korrigering. Det krävs ibland att man stannar upp och kollar över läget som du nu gör, för att styra skutan på rätt kurs. 5-10% belåningsgrad är inte ett hot mot din portfölj.. Själv har jag 0% belåning men är inte mot att låna genom superlånet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer framöver utan belåning, mest för att härda mig själv för att säkerställa att jag inte viker från min strategi. Framöver kommer jag nog överväga belåning igen.

      Jag tror det viktigaste är att hålla fast vid sin strategi, det är så man lyckas. Sen om man föredrar utdelningar eller fokusera på tillväxt är en smaksak.

      Mvh

      Radera
  2. Många kloka punkter som du tar upp. Viktigt att påminna sig ibland om den stora bilden i sin strategi.

    Hur ser belåningsgraden ut idag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Belåningsgraden är i dagsläget 0. Jag kommer göra en del större förändringar i min portfölj. Dock började jag närma mig 20% och det är för att jag gjorde många småköp. Kommer framöver fokusera på regelbunda köp i mina aktier för att slipa på strategin.


      Mvh

      Radera
  3. Karin Boye! Respekt!
    Tror du är på helt rätt spår, dra ner lite på risken. Tänker lika och har samlat på mig lite likviditet senaste månaden och ingen belåning. Det kommer att komma fina tillfällen att plocka upp kvalitetsbolag, hälsningar, T

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en smaksak, lite belåning är inget fel egentligen då man kan hålla kvar vid den förmånliga räntan även vid ett börsfall. Men jag väljer tillsvidare att köra på utan ränta för att hålla nere risken.

      Mvh

      Radera