lördag 21 juli 2018

Veckorapport: V.29


Denna vecka har det inte gått lika bra, en orsak är att mitt största innehav Creades har fallit tack vare Avanza, och jag har köpt mer. Jag vill egentligen inte ha Creades som största innehav, men DA är hög nu och jag tror att aktien kommer gå bättre framöver nu när man har gått ur Note bland annat och kommer investera i nya bolag. Därför har jag köpt fler Creades, denna viktning kommer att korrigeras under hösten för att se till att bolaget inte är lika viktat.

Det som dock är mer positivt i min viktning är att det är fler investmentbolag i toppen, målet är att top 5 bolag skall alla vara investmentbolag, jag är inte där ännu men snart!













Mitt mål är åtminstone att ha Investor,Kinnevik,Latour,Industrivärden,Öresund och Creades som största bolag, vi får se när vi når dit men snart så.

Jag tog även in två nya bolag i portföljen för att få en mer spridd utdelning, Hemfosa och Klövern, jag gillar fastighetsbolag och dessa kommer sprida ut utdelningarna lite mer. Dock skall dessa två innehav max utgöra 1% av min portfölj, därmed kommer dessa inte påverka värdeutvecklingen nämnvärt, men jag kommer åtminstone då få en grund till en ok utdelning utöver utdelningssäongen tills dess att fler av mina bolag börjar dela upp sina utdelningar. 

I det stora hela är juli en månad då min portfölj har ökat och det är kul att se att jag nu ligger + totalt i portföljen. Snart är det även dags för mig att få in min bonus och då lär jag göra extra köp.

Hur har månaden varit för er?

4 kommentarer:

  1. Tror du får en mycket stabil och säkert portfölj med det planerade upplägget. Är också nyfiken på att plocka in något fler fastighetsbolag utöver Castellum. Klövern verkar intressant, gick nyss ut hemfosa men kanske lyfter in den igen när avknoppningen är över

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade Castellum kört varje kvartal hade jag nog varit kvar där. Men både Klövern och Hemfosa har ok DA. Kommer nog köpa lite då och då för att sprida ut mina utdelningar, fast max 1-2% av min portfölj då jag inte tror dessa är några kursraketer.

      Mvh

      Radera
  2. Hej! Inte helt fel att ha investmentbolag i portföljen. Känns bra att placera sina pengar där. Förstår att du köpte in lite mer creades. Lockande när den har gått ner. Kollade in din portfölj, många fina innehav som jag själv är sugen på att köpa in. Mvh http://varekonomiskaresa.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, Creades är mer volatil än övriga investmentbolag, men fin direktavkastning och roligt att köpa ner sig då det lär vända snart. Förhoppningsvis kommer man snart lösa problemet med att Avanza utgör en stor del av substansvärdet.

      Ska bli kul att följa din resa!

      Mvh

      Radera