fredag 17 augusti 2018

Dela upp aktieköpen till kvartalsköp?

Ni som har följt mig har sett att jag har gjort en del justeringar i mitt sparande och min portfölj.

Jag beslutade att sluta med belåning, flytta sparandet till Nordea Investor och föra över sparande till övriga buffertsparande för att värja mig för oförutsedda händelser och leva mer i nuet.

Sparandet i dagsläget är cirka 5000 SEK varje månad (Jag för över även en del av min bonus men den vet jag inte alltid exakt vad den blir). 5000 räcker bra för att köpa i några svenska aktier, men investerar man utomlands blir det lite skralare. Det finns en del aktier som LVHM och många Amerikanska aktier där varje andel kostar över 1000 SEK, köper jag bara 1-3 av dessa aktier drar jag inte full nytta av Nordeas eminenta valuta.

Därför har jag övervägt att varje kvartal istället investera 15 000 åt gången i stället för 5000 varje månad, då kan jag göra större inköp i utländska aktier samt även i Nordiska bolag, detta kan vara även ett sätt att bli mer disciplinerad i mitt sparande. Det jag gör i detta fall är att jag vid löning för över pengar vid varje löning, men låter helt enkelt bli med att göra inköp tills slutet av kvartalet.

Fördelar:

+Nyttja courtaget bättre genom större inköp
+Kunna köpa i fler aktier vid varje tillfälle
+Enklare kunna arbeta med portföljviktning

Nackdelar:

-Endast investera 4 gånger om året
-En del av kapitalet får ligga i 3 månader innan det sätts i arbete
-Kan påverka mitt GAV långsiktigt.


Om jag börjar köra med kvartalsinvesteringar kommer jag att parkera pengarna på ett sparkonto under tiden, men får se.

Vad tycker ni?

Mvh


6 kommentarer:

  1. Låt lite tråkigt att bara köpa en gång per kvartal, risken då är att intresset falnar. Kan du ha två portföljer, en stabil med utländska bolag och en med frekventa utdelningar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kruxet är här att jag sparar 5000 nu + bonus. Detta kommer inte alltid räcka till att köpa flera poster i utländska bolag.

      Kommer nog kompromissa och investera 4000 och kanske spara 1000 sek i kf för större köp 1-2 månader frammåt.

      Mvh

      Radera
    2. Låter bra Investment. För 4000 kan du månadsspara på svenska börsen utan att courtaget blir märkbart. Vad har Nordea för minimicourtage på Stockholmsbörsen?

      Trevlig helg

      Radera
    3. Hej igen,

      minimicourtage är 1 sek för nordiska aktier på omx, sedan 0,06% vilket är riktigt bra.

      Ha en trevlig helg du med!

      Radera
  2. Hej investmentbolag investeraren. Hade jag vart dig hade jag fortsatt månadssparandet. Precis som myntaren skriver blir det nog lite tråkigt att köpa så sällan. Sen finns även risken att du slutar med en god rutin. Har du pengar liggande kanske det går till annan konsumtion. Vet själv hur det vart när jag hade lite kontanter liggande. Det är lätt att bli lockad av onödig konsumtion. Sen kan det dyka upp fina köplägen med jämna mellanrum och då kan det vara bra att gå in med en slant. Tänk på att de utländska köpen kostar mycket och ska du sälja dessa innehav kostar även det mycket i framtiden. Tycker du ska satsa på svenska aktier i första hand. Dels har stockholms gett bra avkastning historisk men även att du spar in mycket courtage avgifter. I slutändan är det banken som tar din avkastning när du köper och säljer. Hade jag börjat om min portfölj hade jag helt skippat amerikanska aktier. Det hade sparat mig många tusen kronor i avgifter. Men det är lätt att vara efterklok. Fortsatt lycka till med ditt portfölj bygge :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den utförliga kommentaren Slimis!

      Jag kommer nog göra en kompromiss, dvs investera det mesta per månad men spara 1-2000 för att göra inköp i större poster.

      Utländska aktier blir dyrt med courtage, men jag vill sprida mina risker lite och med Nordeas courtage är detta överkomligt om jag köper i vettiga bolag och äger långsiktigt. Sedan när jag får tillbaka utdelningarna snabbare kommer det gynna sparandet med kvartalsutdelningarna.

      Men fokus kommer fortsatt vara Sverige och Norden, är bara just nu som min nya portfölj är lite ovanligt viktad :)

      Mvh

      Radera