onsdag 1 augusti 2018

Hittat ett nytt investmentbolag: Caledonia Investment




Jag har länge velat ta in nya investmentbolag, helst utländska för att sprida mina risker.

Med att min portfölj har återskapats har jag hittat ett Brittiskt bolag som passar väldigt bra in på min strategi och det är Caledonia Investments. Detta är en trust fund med kapital på cirka 1,8 miljarder GBP. Man investerar inom väldigt spridda områden som ni kan se på länken nedanför, men det är inom olika sektorer, valutor för att sprida riskerna, vilket är något jag gillar. Bland annat investerar man i Microsoft, Oracle och Nestle, men även en del exponering mot asien vilket jag gillar.

https://www.caledonia.com/our-business/top-investments


En annan sak är att deras direktavkastning ligger på runt 2% och man delar ut i januari och augusti vilket sprider ut mina utdelningar lite mer. Dock orsaken varför jag gillar deras utdelningspolicy är att man har höjt utdelningen 51 år!. Detta bådar för att även om direktavkastningen är låg kommer den höjas framöver, och detta kommer kompensera för detta.



Likt svenska investmentbolag har även detta bolag en stark ägare genom familjen Cayzer.

Vad tror ni om detta bolag? har ni hört talas om detta tidigare?

7 kommentarer:

  1. Det ser riktigt bra ut, tack för tipset!
    Jag ska läsa in mig på det lite mer när jag får tid, inte helt omöjligt att även jag uppdaterar min portfölj med detta bolag.

    // Frilans

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade bolaget med! Jag letar efter utländska investmentbolag men är lite svårt att hitta.

      Radera
  2. Fina innehav i det bolaget. Tyvärr kommer man inte åt bolaget genom avanza eller nordnet. Har man tillgång till fler marknader genom Nordea?

    SvaraRadera
  3. Man kan köpa Brittiska aktier på Avanza men måste då göra en telefonorder och då blir courtaget för högt. Hos Nordea kan man köpa Brittiska, Schweiziska och Spanska aktier direkt på sidan.

    Förhoppningsvis öppnar Avanza för dessa marknader snart.

    SvaraRadera
  4. Fint bolag, blanda inte ihop med trusten bara. Kan köpas till lågt pris hos Degiro också. Och inget bekymmer med källskatt med GB registrering. 19 år av små men dock utdelningshöjningar. Kika här: https://www.fundslibrary.co.uk/FundsLibrary.DataRetrieval/Documents.aspx?type=packet_fund_class_doc_factsheet_private&id=80610fca-1f43-403b-b2c6-82b2a4a13d99&user=hl_website_documents
    Hälsningar, T

    SvaraRadera
  5. Bra tips IBI (du får den förkortningen av mig ;)).
    Utländska investmentbolag är suveränt bra sätt att få spridning i portföljen i andra länder utan att behöva spendera courtage i flera olika affärer.

    Hoppas på fler tips från dig framöver :)

    Det börjar även bli hög tid att se över vilken bank man placerar via, nu när utbudet är bättre på andra ställen. Trist för inbiten Avanzian som jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har funderat på IBIS men vi får se vad som händer!

      Få utländska investmentbolag har dock presterat lika bra som Svenska bolag. Men letar som sagt på, sen om man är lite mer öppen med vad som är ett investmentbolag kan man även ta in bolag som LVHM som presterat riktigt bra, men som fokuserar på att äga olika lyxmärken.


      Tror nog beroende på ditt mål kan det vara bra med flera olika banker. Nordea passar bäst då courtaget gör att jag kan oftare köpa i utländska aktier, och källskatten är viktig då jag kommer flytta utomlands i framtiden.

      Radera