torsdag 23 augusti 2018

Månadens inköp

Bildresultat för buying stocks


Eftersom det kan ta några timmar innan pengarna har förts över till ens KF hos Nordea valde jag att göra mina köp idag. Jag valde att investera lite mer än 5000 denna gång och valet blev på följande aktier.

Bildresultat för jnj
3 st JnJ: Detta Amerikanska läkemedelsbolag är en favorit för mig, det har ett brett sortiment av produkter, både recept- och receptfria läkemedel. Bolaget har höjt utdelningen i flera decenier och är därmed en bra investering som även har gett en bra totalavkastning historiskt sätt.

Detta gör att jag får en liten utdelning varje kvartal, ganska lite nu när portföljen är ny men jag
hoppas kunna nyttja Nordeas återbetalande av källskatten för att snabbare öka på ränta-på-ränta.

Relaterad bild

2 st Creades: hade jag senast ett väldigt stort innehav i, jag gillar Hagströmer och den stora direktavkastningen, dock gillar jag inte att Avanza utgör en stor del av substansvärdet, dock har en del innehav avyttrats och jag tror att detta är något man kommer korrigera med tiden då det kommer bra köplägen för Creades.

Bildresultat för öresund investment
3 st Öresund: Öresund är ett intressant bolag som ägs av familjen Qviberg, detta bolag brukar ha ganska hög direktavkastning eller att man delar ut innehav till aktieägarna. Det är inte alla innehav som jag gillar, men jag gillar att Qviberg och CO är aktiv i sin portfölj och det har gett bra avkastning historiskt. Detta är orsaken varför jag vill ha investmentbolag, jag slipper den höga fondavgiften i aktiva portföljer och jag kommer åt dessa innehav medan jag kan fokusera på mitt jobb.

Hur ser det då ut med portföljens viktning nu?


Som ni ser utgör LVHM, GBL och JnJ stora innehav, men detta åtgärdas på sikt när protfölej växer till sig.
















Som ni ser är Sverige fortfarande en minoritet, i princip har jag cirka 1/3 investerat i Sverige 1/3 i Europa och 1/3 i USA. Jag kommer fylla på mer i Sverige med investmentbolag men vill gärna ha en mer global profil och sprida risken i flera valutor då jag får tillbaka källskatten snabbaren nu.


Har ni köpt något? eller vad kommer ni köpa imorgon?

4 kommentarer:

  1. Fina inköp Investment.. Creades har verkligen fin DA. Öresund är lite märkligt med tanke på att de har investmentbolag som innehav. De är ju ändå själv ett investmentbolag. Ska köpa BIP men kanske hinner ändra mig, det är ju ändå 20h tills Toronto öppnar :)

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blir lite märkligt men Svolder har haft en bra avkastning så jag förstår det och andelen är inte lika stor. Dock är det svårare med Lundbergsföretagen och deras innehav i industrivärden.

      Låter spännande! Får fundera mer om jag ska investera i BIP/BRP/BAM för blir nog Nova Scotia senare i höst.

      Mvh

      Radera
  2. Snygg presentation!

    Fina köp med, jag siktar på att köpa bl.a. skistar, öresund och ica. Jag kommer fundera mer över det i helgen eftersom jag får min lön först på måndag.

    // Frilans

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter spännande, det är surt att Öresund är på en premievärdering igen men det är standard.

      ICA kan vara intressant då man tappat en del i kurs, men jag tror nog det kan löna sig på sikt.

      Mvh

      Radera